تبلیغات
پرورشی سوریه - آمادگی جسمانی
سه شنبه 8 دی 1388

آمادگی جسمانی

   نوشته شده توسط: سید مهدی نبه الهدایی    نوع مطلب :تربیت بدنی ،

بسمه تعالی

آمادگی جسمانی و سلامت

در نیمه قرن بیستم تربیت بدنی و ورزش پیشرفت چشمگیری داشت که یک بخش مهم ان آمادگی جسمانی بود. توجه جدی به این امر  بعد از جنگ جهانی دوم در امریکا صورت گرفت. در زمان جنگ خیلی از سربازان دچار ضعف مفرط بدنی شدند، با بررسی این مساله متخصصان عدم نیرو و استقامت عضلانی و قلبی عروقی را علت این امر عنوان کردند.در نتیجه ریس جمهور وقت امریکا چندین متخصص تربیت بدنی را جهت بررسی موضوع انتخاب کردند و جنبش آمادگی جسمانی شکل گرفت.از این زمان انجمن آمادگی جسمانی با نام اختصاری آهپرد  AAHPHERD شکل گرفت.امروزه این امر به یک مساله جهانی تبدیل شده است و هزاران کتاب در مورد آمادگی جسمانی نوشته شده آزمونهای خاص آمادگی جسمانی جهت تست ورودی خیلی از مشاغل کلیدی طراحی شده است مثلا جهت ورود به دانشکده نظامی یا آتش نشانی و مربیگری رشته های ورزشی داشتن آمادگی جسمانی بالا امری ضروری است.

تعریف

آمادگی جسمانی: از دیدگاه فیزیولوژیک عبارت است ازتوانایی بدن برای پذیرش تمرین عضلانی و بازگشت به وضعیت قبل از تمرین

منظور از آمادگی جسمانی توانایی انجام امور روزانه بدون احساس خستگی می باشد. آمادگی حالت مطلوبی است که به فرد اجازه می دهد فعالیتهای روزانه را به راحتی انجام داده، خطر بیماریهای جسمانی ناشی از کم تحرکی را کاهش داده و امکان شرکت در فعالیتهای مختلف و تمرینات جسمانی را فراهم می کند.

ضرورت

آمادگی جسمانی یکی از نیازهای اساسی زندگی بشر است. آمادگی جسمانی یک عامل مهم در موفقیت ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی است و برای عموم یک عامل کلیدی جهت حفظ و توسعه تندرستی می باشد. اکثر تحقیقات انجام شده در دنیا حکایت از کاهش امادگی جسمانی افراد و در نتیجه افزایش بیماری های خاص آنان و به خصوص کودکان و نوجوانان می باشد. این امر ناشی از بی تحرکی افراد و تغییرات سریع در تکنولوژی و شیوع بازیهای رایانه ای وتغییرات عمده در رژیم غذایی افراد است. متاسفانه تحقیقات انجام شده در داخل کشور بر آمادگی جسمانی بسیار ضعیف افراد جامعه نسبت به جوامع پیشرفته حکایت دارد. و مورد دیگر ضعف بالا تنه دانش آموزان ایرانی جهت اجرای تست کشش بارفیکس است که نهایتا جهت ارزیابی بهتر آزمون بارفیکس اصلاح شده پیشنهاد و در حال اجرا می باشد. بنابراین توجه جدی به این مساله به خصوص آمادگی بدنی دانش اموزان امری ضروری می باشد. آمادگی جسمانی به دو بخش کلی تقسیم می شود. الف: آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و تندرستی ب: آمادگی جسمانی مرتبط با اجرای حرکتی

آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت بر عواملی تاکید می کند که سلامتی مطلوب را ارتقا داده و از شروع بیماری و مشکلات همراه با عدم تحرک جلوگیری می کند. این نگرش به آمادگی جسمانی شامل همه افراد جامعه اعم از ورزشکار و یا غیر ورزشکار می شود.و بر ایجاد زندگی بهتر توجه دارد.

شواهد علمی زیادی در ارتباط با بیماری های قلب و عروق ، دیابت و کمر در د و آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی وجود دارد. در سال  1960 نزدیک 50 درصد کل مرگ و میر را بیماریهای قلبی عروقی تشکیل می داد.همچنین افزایش چاقی همراه با افزایش دیابت غیر وابسته به انسولین بوده و چاقی اطراف شکم خطرناکتر از افزایش چربی ساسر بدن است. و کمر درد مشکل اصلی تندرستی در جوامع صنعتی است. برآورد شده 80 درصد افراد در طول زندگی به نوعی به کمردرد مبتلا خواهند شد. ضعف عضلات شکم و ناحیه کمر یکی از عوامل اصلی کمردرد است. روش علمی معمول در بررسی نقش تمرین در تندرستی این بوده که مشاغلی  که در فعالیت جسمانی با هم تفاوت داشتند مورد مطالعه قرار می گرفتند و میزان بیماریهای قلبی بین گروههای مختلف کارکنان با هم مقایسه می شدند. به طور کلی این پژوهشها نشان داده اند افرادی که مشاغلشان به کار بدنی بیشتری نیاز دارد در مقایسه با افرادی که به کارهای کم تحرک مشغولند کمتر به سکته های قلبی دچار می شوند. برای مثال بلیط فروشانی که در اتوبوسهای دو طبقه لندن رفت و آمد می کردند کمتر از رانندگان کم تحرک دچار سکته قلبی می شدند.به طور کلی اجزای آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی شامل 5 فاکتور استقامت قلب و عروق، استقامت عضلانی ، قدرت عضلانی ، انعطاف پذیری و ترکیب بدن می باشد.و با توسعه و تمرین این فاکتورها می توان یک زندگی سالم و بدون بیماری و مشکلات خاص را تجربه کرد.

الف- استقامت قلب و عروق: توانایی بدن برای رساندن و مصرف اکسیژن در کار و ورزشهای شدید و طولانی مدت را آمادگی قلبی و عروقی گویند. این قابلیت باعث می شود فرد با حداقل خستگی فعالیتهای روزانه را انجام دهد. بنابراین قلب و ششها می توانند خون و اکسیژن کافی را به موقع در اختیار عضلات و اندامها قرار دهند .از طریق تمرین هوازی از قبیل دویدن، شنا، دوچرخه سواری، کوهنوردی،طناب زدن و ورزشهای طولانی مدت می توان این فاکتوررا توسعه داد.

ب-استقامت عضلانی: توانایی یک عضله یا گروهی از عضلات بدن برای انجام تعدادی حرکات یکنواخت با انقباضی نسبتا طولانی را استقامت عضلانی گویند. مانند درازو نشست یا بارفیکس که با انجام این تمرینات قطر وتعداد تارهای کند انقباض عضلات افزایش همچنین تعداد مویرگها و میتوکندری و ذخایر انرژی افزایش می یابد. کاربرد این فاکتور در انجام حرکات تکراری و عادی مثل بالا رفتن از پله یا حمل چند کیف سنگین مشخص می شود.

ج-قدرت عضلانی: به توانایی یک عضله یا گروهی از عضلات برای اعمال نیرو بر یک مقاومت اطلاق می شود. قابلیتی است که موجب افزایش توانایی عمومی بدن می شود. این بخش با تمرینات سنگین افزایش می یابد. این قابلیت در اعمال یک نیروی قدرتمند مثلا در هل دادن یک ماشین مشخص می شود.

د-انعطاف پذیری: توانایی حرکت آزادانه مفصل در هر جهت  و یا به طور اختصاصی تر در تمام طول دامنه حرکتی مفصل بدون اینکه صدمه یا فشاری بر مفصل وارد آید. انعطاف پذیری با افزایش سن کاهش می یابد. وقتی انعطاف مفصل پایین باشد هنگام حرکت عضو در مفصل درد و کوفتگی احساس می شود. از طریق تمرینات کششی با حداقل زمان 10 ثانیه ای می توان انعطاف را افزایش داد. کاربرد ساده انعطاف در هنگام لباس پوشیدن ، بستن بند کفش و یا حرکات عادی روزمره احساس می شود.

ه-ترکیب بدن: به کیفیت یا ساخت کل توده بدن اطلاق می شود. یعنی میزان چربی بدن به بخش غیر چربی مشخص شود. وقتی میزان چربی بدن افراد(مردان18درصد) زنان23 درصد ) بالا باشد ،چاقی نامیده می شود. شخص چاق با مشکلات بدنی مانند بیماریهای قلبی ، فشارخون، دیابت، درد مفاصل مبتلا شده و فعالیت فرد محدود می شود. با ورزش منظم و تغذیه صحیح علمی می توان چربی بدن را کاهش و در حداقل قرار داد.و با این کار بسیاری از بیماریها کاهش و کیفیت زندگی افزایش می یابد. با هزینه 9 کالری یک گرم چربی کاهش می یابد بنابراین با فعالیت یک ساعته دویدن با شدت متوسط بالا تقریبا 600 کالری هزینه می شود و در نتیجه 67 گرم کاهش چربی به وجود می آید.     

  آمادگی مرتبط با اجرای حرکتی شامل : نیروی عضلانی، سرعت ، چابکی، تعادل، هماهنگی، زمان واکنش می باشد. این فاکتورها در اجرای بهتر مهارتهای ورزشی نقش اصلی دارد.الف- نیروی عضلانی(توان) :حداکثر ایجاد نیرو توسط عضلات در حداقل زمان می باشد.این فاکتور به ورزشکار در اجرای حرکات انفجاری مانند پرتاب نیزه وپرشهای سریع....کمک می کند.ب- سرعت: توانایی حرکت سریع اعضا و کل بدن در یک مسیر ومسافت خاص سرعت نامیده می شود.این امر در استارتهای سریع و دوهای سرعتی کاربرد دارد.ج-چابکی: توانایی حرکت در مسیرهای خاص و بین موانع را بدون برخورد با آنها چابکی است.و در اجرای دریبل توپ در ورزشهای مختلف و جا گذاشتن حریف مشخص می شود. د-تعادل: توانایی حفظ مرکز ثقل بدن در سطح اتکا بدن است و به پایداری و ثبات وضعیت بدن در حال حرکت وبدون حرکت کمک می کند. این توانایی در اکثر رشته های ورزشی کاربرد دارد مثلا کشتی گیر برای حفظ ثبات و ضربه نشدن مرکز ثقل(کل بدن) را به سطح تشک نزدیک می کند. ه- هماهنگی: یعنی هماهنگی بین سیستم عصبی و عضله در هنگام اجرای مهارتهای ورزشی. با افزایش هماهنگی  نیروی بیشتر و حرکات منظم ایجاد می شود. حرکت بدنی موزون و عادی و زیبا از این فاکتور ناشی می شود. و- زمان واکنش:  به مقدار زمان لازم جهت پاسخ به یک محرک می گویند. مانند حرکت تنیس باز جهت پاسخ به توپهای سریع و ناگهانی حریف. این نیاز اصلی برای ورزشکاران حرفه ای و با توان بالا است تا با این ویژگی در هنگام بازی بتوانند وقایع سریع و احتمالی را با حداقل زمان پیش بینی کرده تا موفقیت حاصل شود.

به طور کلی آمادگی جسمانی و بدنی  به عنوان یک علم و ابزار هم جهت حفظ و توسعه تندرستی ، سلامت و هم برای اجرای مهارتهای رشته های ورزشی ضروری است. همچنین جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، پوکی استخوان، چاقی، فشار خون، چربی مضرو غیره تاکید بر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی و سلامت امری لازم می باشد. از طریق یک طرح ملی و تعیین وضعیت آمادگی جسمانی گروه های مختلف جامعه می توان وضع موجود را ارزیابی و یک برنامه تمرینی همگانی برای توسعه آمادگی جسمانی عموم طراحی و اجرا کرد.

 حمید رضا کرمی مربی تربیت بدنی مجتمع امام خمینی (ره) دمشق


برچسب ها: آمادگی جسمانی ،

علی
چهارشنبه 24 آذر 1389 10:54 ب.ظ
دستتون درد نكنه زحمت كشیدید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر